Anasayfa  >  KÜTÜPHANE > Köpek Irk Listesi > GREAT PYRENEES

Great Pyrenees

Great PyreneesBüyük Pirene, Pirene Dağ Köpeği olarak da bilinir. Tam erişkinliğe ulaştığındaGreat Pyrenees güçlü ve iri bir hayvandır. Uzun ve sert dış kürkü ya düz ya da hafif dalgalıdır. İç kürk ise sık ve yumuşaktır. Suya dayanıklı kürkü sert iklimlerde dışarda yaşayabilmesine imkan tanır. Tamamen beyaz olmasının yanı sıra başında, sırt ve kuyruk sokumunda kahverengi sarı ya da gri lekeler olabilir. Siyah bir burnu, zeki ve anlamlı bir ifade ile kahverengi gözleri vardır. Büyük Pirene açık rengi dışında büyük bir kahverengi ayıya benzer. Vücudu dikdörtgen yani vücut uzunluğu omuz yüksekliğinden biraz daha uzun ve sırt çizgisi düzdür. Göğsü geniştir. Uca doğru sivrilen burun kısmını hafif kubbemsi kafatası tamamlar. Belirgin bir alın çıkıntısı yoktur. Orta büyüklükteki kulakları sarkıktır. Dudaklar sıkıdır. Dişler ya makas ısırışı ile ya da tam birbirinin üzerine gelecek şekilde kapanmalıdır. Büyük Pirene ön bacaklarında tek, arka bacaklarında çifte mahmuz taşır. Uzun ve tüylü kuyruğu sakinken ucu hafif yukarı kıvrık halde topuklara değecek şekilde aşağıda taşınır. Köpek heyecanlandığında sırtta çember olur.

Büyük Pirene ailesine sadık, insan ya da köpek yabancılara karşı mesafeli güçlü bir koruyucudur. Kışkırtılmadığında sakin; ama ciddidir. Sevdikleri ile oldukça kibar bir doğası vardır. Kendini feda edecek kadar ailesine bağlıdır. Bağımsız ve inatçı olduğundan kendinden emin olmayan bir sahibi kontrol altına almak isteyebilir. Büyük Pirene eğitiminde sabır şarttır. Erken yaşta bu büyük köpek çok iyi sosyalleştirilmelidir. Erkekler diğer hayvanlara karşı saldırgan olabilir. Büyük Pirene köpek haricinde diğer ev hayvanları ile arası iyidir ve genelde kedileri sever. 2 yaşından önce olgunlaşmaz. Bazıları tasmasız başıboş dolaşma eğiliminde olabilir. Biraz fazla havlama eğilimindedir ve sıcak havada salyalı olabilir.

Bu köpek apartman hayatına uygun değildir. Bol alana gereksinim duyar; ancak aile hayatına da iyi adapte olur. Ev içinde oldukça hareketsizdir ve orta büyüklükteki bir bahçe yeterli olabilir. Pirene serin havayı tercih eder.

Pirene bol egzersize gereksinim duyar. Çok yoğun olmak zorunda değildir; ancak düzenli olmalıdır.

Düzenli fırçalama uzun ve sık kürkünü iyi durumda tutar. Tüy dökme mevsiminde ekstra bakım şarttır. Dış kürk düğümlenmez ama iç kürk bu mevsimde dikkatle taranarak düzenli tutulmalıdır. Sadece gerektiğinde yıkanmalıdır. Bu köpek yılda bir kez yoğun bir tüy dökümüne girer.

Pirene Dağ Köpeği Macar Kuvasz ve İtalyan Maremmano-Abruzzese'den türemiştir. Pirene, St. Bernard ve Newfoundland'in aristokrat akrabası olarak görülür. Fransa'da koyun ve şatoların korunmasında güçlü bir tarihe sahiptir. Irk çok daha önceleri Sibirya ya da Asya'da geliştirilse de MÖ 1800'lerde Avrupa'da Pirene Dağ Köpeğine çok benzeyen köpek kalıntıları bulunmuştur. Avrupa'ya yerleştikten sonra Pirene, Fransız aristokrasisi tarafından şato bekçisi olarak seçildiğinde Orta Çağ'a kadar dağlarda kullanılmaya devam edilmiştir. 17. yüzyılın sonlarına gelindiğinde Fransız asilzadeleri birer tane almak için yarışmaya başlamışlardır. Sık kürkü ve dikenli tasması ile silahlanmış olarak Pirene Dağ Köpeği koyun sürülerini kurt ve ayılara karşı savunmuştur. Dağlarda yaşamaya alışık olmasına rağmen bu çok yönlü köpek çığ altında kalanları kurtarmak, araba çekmek, sırt çantası taşıyıcısı ve aile ve mülk koruyucusu olarak kullanılmıştır. Geçmiş tarihlerde karakteri çok daha az uysal olsa da artık güvenilir bir aile köpeğidir. Büyük Pirene, Newfoundland'ın üretiminde kullanılan köpeklerden biridir. AKC ırkı 1933'de tanımıştır.

Irk boyutu : Dev
Kilo Dişide : 38 Kg
Kilo Erkekde : 45 Kg

Tüy Uzunluğu : Uzun tüylü
Tüy Dökümü : Çok tüy döker
Traş ve Banyo : Traş ihtiyacı yoktur. Gerektiğinde yıkanabilir.
Taşıdığı Renkler : Beyaz, Baş, Sırt, Kuyruk sokumunda Kahverengi, Sarı, Gri lekeler olabilir.
Tüy Yapısı : Çift katmanlı, Suya dayanıklı, Sert dış kürkü, Düz yada Hafif dalgalı, İç kürkü, Sık, Yumuşak.

Yaşadığı iklim : Soğuk İklim
Yatkın Olduğu Hastalıklar : Kalça diplazisi, Mide dönmesi, Kalp hastalıkları, Sıcak havalarda deri problemleri.
Yetenekli Olduğu Görevler : Bekçi, Koruma
Kişilik : Uysal, Kışkırtılmadığında Sakin, Ciddi, Sevdiklerine oldukça kibar, Sadık, Kendini feda edecek kadar ailesine bağlı, Bağımsızlığına düşkün, İnatçı.
Kötü Huyları : Fazla havlama eğilimi, Sıcak havada aşırı salyalı olabilir.

Irk grubu : İş Köpeği
Bağlı Olduğu klüp : AKC, ANKC, CKC, FCI (Group 2), KC (GB), UKC
Diğer İsimleri : Chien des Pyrénées, Pyrenean Mountain Dog, Chien de Montagne des Pyrenees
Kökeni : Fransa